Je geluk is maakbaar, las ik een tijdje geleden in het boek van Leo Bormans. 10% van ons geluksgevoel wordt bepaald door je leefomstandigheden, bijvoorbeeld de plek op aarde waar je geboren wordt. Zo’n 50% krijg je mee in je genen en zo blijft er nog zo’n 40% over, waar je dus zelf vat op hebt.

En dat laatste deel fascineert mij. Zou het me echt lukken om door een paar eenvoudige wijzigingen, gelukkiger te worden?

Ben ik dan niet gelukkig? Toch wel. Ik ben blij met wat ik heb. Een fantastisch gezin, een mooi huis, voldoende geld om te doen wat we willen, een fijne job, maar kan het nog beter? Wie weet! En dat ga ik de komende 3 maanden uitzoeken.

Maar om te weten of ik de komende maanden gelukkiger wordt, moet ik natuurlijk weten waar ik vandaag sta. Na even googlen kom ik terecht bij The Oxford Happiness Questionnaire. Na het beantwoorden van 29 vragen krijg je een persoonlijk gelukscijfer op 5.

Of het echt wetenschappelijk is, weet ik niet, maar als ik de komende maanden telkens dezelfde vragenlijst als basis neem, moet dat wel een indicatie geven.

Ik vulde de vragenlijst voor het eerst in begin april en het gelukscijfer van de nulmeting is 3,72. Als uitleg bij dit resultaat kreeg ik:

Neutral – not really happy or unhappy. A score of 3.5 would reflect an equal number of happy and unhappy responses. Exercises designed to increase happiness have been tested in scientific studies and have been shown to make people lastingly happier.

En die uitdaging ga ik dus aan. Zou het lukken om tegen eind juni dit cijfer te verhogen naar 4 of 4+? Ik ben alvast benieuwd.

Maar hoe ga ik dat aanpakken? Dat weet ik eigenlijk zelf nog niet zo goed. In april ga ik me alvast toeleggen op elke dag 10 minuten mediteren en beginnen sporten. Wetenschappelijk onderzoek heeft alvast uitgewezen dat ze me gelukkiger zouden moeten maken.

Wat ik de maanden daarna ga doen, staat nog niet vast. Daarvoor ga ik nog wat research doen, maar als jullie suggesties hebben, dan zijn die natuurlijk meer dan welkom.