Vorig keer hadden we het over de beste tips om je spullen online te verkopen. Het allerbelangrijkste is toch wel een super, mega, geweldig zoekertje te maken. Eentje dat meteen in het oog valt, door iedereen wordt bekeken en meteen aanzet tot kopen. Hoe je zo’n zoekertje maakt, lees je hier.

1. Kies een opvallende titel. Vaak gebruiken mensen zeer korte titels voor een online-zoekertje. Dat is niet zo slim. Je titel telt als een van de belangrijkste zoekcriteria. Zorg er dus voor dat er heel wat kenmerkende trefwoorden in je titels staan. Ga voor ‘retro glazen kom met bloemenmotief’ in plaats van ‘glazen kom’. Je bereikt zo gigantisch veel meer mensen en dus ook veel meer potentiële kopers.
2. Geef zoveel mogelijk info over je product. Enkele tips: wat is het gewicht, de kleur, het merk,… Maar ook of er nog garantie is op het product of dat je het zelf nog maar enkele keren gebruikt hebt. Alles wat je over je product kan vertellen, noteer je bij het zoekertje. Maak een kort overzicht op papier. Dan kan je daarna eens zo makkelijk een logische volgorde van de info uitwerken.
3. Probeer met zoveel mogelijk trefwoorden te werken. Het heeft helemaal geen zijn om lange zinnen te schrijven. Zet ook zeker belangrijke woorden in het vet als dat mogelijk is.
4. Probeer er ook altijd bij te zetten waarom je iets wegdoet. Soms is dat omdat je iets dubbel hebt, een cadeau hebt gekregen dat je helemaal niet nodig had of gewoon omdat je je kast eens hebt opgeruimd. Probeer de reden op een leuke manier te verwerken in je zoekertje. Dat maakt het meteen veel persoonlijker.
5. Wees ook eerlijk. Het kan zijn dat je productie niet 100% in orde is. Een deuk, een barst,… zet het steeds ook bij je omschrijving. Zo ontstaan er achteraf zeker geen discussies met de koper.
6. En dan je foto’s. Die zijn echt van levensbelang. Waag het niet een zoekertje zonder foto online te zetten. Dat is echt een vogel voor de kat. Je hoeft zelf geen topfotograaf zijn. Met je smartphone geraak je al een heel stuk op weg.
7. Breng je product zo goed mogelijk in beeld. Zorg zeker voor voldoende licht. Foto’s zien er beter uit als je de flits niet hebt moeten gebruiken. Je neemt ze dus het best in het daglicht en als het kan ook gewoon meteen buiten. Zorg trouwens ook voor zo’n naturel mogelijke achtergrond.
8. Gebruik geen filters. Je foto’s zullen er waarschijnlijk wel beter uitzien, maar vaak doen ze de kleur van je producten veranderen. Niet zo fijn voor de uiteindelijke koper.
9. Je spullen moeten op hun best op de foto. Was ze dus snel even af met een sopje. Zijn ze wat stuk en kan je het makkelijk zelf herstellen? Doe dat dan. Het brengt je zeker meer op.
10. Om te tonen of een product groot of juist klein is, kan je het fotograferen naast iets waarvan iedereen ongeveer weet hoe groot het is. Denk bijvoorbeeld aan een smartphone of deur.
11. Neem altijd foto’s op een mooie en opgeruimde plaats. Echt niemand heeft interesse in je afwas of sokken van gisteren. Let trouwens ook op voor spiegels en blinkende voorwerpen. Ze zorgen soms wel eens voor gênante situaties.
12. Je moet je product natuurlijk zo goed mogelijk in beeld brengen. Dat kan je doen door er veel en goede foto’s van te publiceren. Maar ook altijd leuk is een interieurfoto toe te voegen. Verkoop je bijvoorbeeld een vaas, koop dan wat (wilde) bloemen en zet de vaas met bloemen in je (opgeruimd) interieur. Zo’n foto zal meteen de aandacht trekken.
13. Om je prijs te bepalen doe je best even wat research. Bekijk enkele sites met tweedehandsspullen. Bekijk even welke prijs er meestal gevraagd wordt voor een product zoals dat van jou. Als de meeste cd’s maar 3 euro als vraagprijs hebben, dan moet je al een zeer uitzonderlijk exemplaar hebben om 20 euro te kunnen vragen. Zet je vraagprijs ook altijd net iets hoger dan je eigenlijk zou willen krijgen. Zo kan je je nog altijd sympathiek opstellen en iets van de prijs doen.
14. Noteer ook duidelijk hoe en wanneer geïnteresseerd kopers je kunnen bereiken.
15. Lees tot slot je zoekertje nog eens goed na en laat het ook eens lezen door je familie en of vrienden. Is alles duidelijk? Staan er geen tegenstrijdigheden in? Zijn alles schrijffouten weggewerkt? Pas als het er tiptop uitziet, kan het online gaan.

Zo, met deze tips kan je zonder twijfel je eerste stappen zetten in het onlineverkopen van je spullen en het schrijven van het ideale zoekertje.

Vond je dit een interessant artikel? Deel het dan zeker met je vrienden op facebook en twitter. Zij gaan het vast ook willen lezen.