Goede voornemens! Ik heb er al duizenden gemaakt, denk ik. Vroeger opstaan, vaker vrienden bellen, meer sporten,… Ze zijn alleen zo moeilijk waar te maken. Het overkwam me net weer. We gingen verhuizen en in mijn hoofd zou alles perfect verlopen. Al weken op voorhand begon ik met inpakken. Dozen werden gevuld. Eerst met boeken, cd’s en dvd’s. Daarna werd elke kast op zijn beurt leeg gemaakt. Ik las artikels op internet over hoe je zo effici├źnt mogelijk kan verhuizen. Tips en tricks werden genoteerd. Goed labelen leek het basismotto!

En toen kwam de uiteindelijke verhuisdag en bleek dat ik toch niet zo goed was voorbereid als ik had gehoopt. Weg was de structuur en organisatie. Alle dingen die we bijna dagelijks gebruiken verdwenen snel snel in dozen. Opgestapeld in onze verhuiswagen. 
Bruine, triestige kartonnen dozen. Ons huis staat er vol van. Ze lijken allemaal op elkaar en naar de inhoud heb je meestal te raden. De afgelopen week heb ik massa’s tijd verloren met het zoeken naar kabeltjes van de ipad en vijzen van de Ikea kast. 
Mijn goede voornemens hebben het weer laten afweten. Gelukkig heb ik wat tips genoteerd. Ik hoop ze pas nodig te hebben binnen een jaar of vijftig, maar jij hebt er misschien nu al iets aan. 
* Maak van de gelegenheid gebruik om spullen die oud zijn of die je niet meer gebruikt weg te toen. Ben je toch gehecht aan die kast op zolder of dat truitje van vorige zomer op vakantie? Maak er een leuke foto van en stop het in je plakboek. Ik ben er zeker van dat bladeren door je plakboek voor meer plezier gaat zorgen dan een stoffige kast op zolder. 
* Begin op tijd met inpakken. Eerst met de dingen die je zelden gebruikt, pas als laatste de zaken die je echt elke dag nodig hebt. 
* Labelen is echt heel belangrijk. In het begin kan je misschien doos A nog onderscheiden van doos B, maar na een dag ben je helemaal het noorden kwijt.
* Vul de dozen volgens de structuur van je nieuwe huis. Noteer op de doos ook duidelijk in welke kamer deze spullen horen. 
* Maak een valies voor minstens een week. Doe alsof je op vakantie gaat en stop daarin alles wat je nodig hebt. Ik denk dan aan kleren en schoenen, maar ook toiletgerief en een pyjama en vergeet ook zeker de oplader van je telefoon niet. Zo heb je alles bij de hand en hoef je niet meteen in allerlei dozen te beginnen zoeken. 
* Vijzen, je kan er je echt suf achter zoeken. Verzamel alle kleine materialen van kasten en meubels in plastic zakjes. Noteer op alle zakjes duidelijk van welke kast of meubel ze zijn. Verzamel alle zakjes in een schoendoos. Zo weet je meteen waar je moet gaan zoeken. 
* Moet je je spullen eerst nog opslagen voor ze een plekje krijgen in je nieuwe huis? Plaats dan achteraan de dingen die je het minst gebruikt en vooraan de dozen met dagdagelijkse spullen. Het lijkt logisch, maar wacht tot je aan het verhuizen bent.
*Maak gebruik van een handige to do-lijst. Noteer alles wat je nog moet doen en vink alles af wat er al gebeurd is. Zo hou je meer structuur en overzicht. 
* Maak tijdens het uitpakken een lijst van de dingen die je nog moet kopen, herstellen of vervangen. 
* Probeer je verhuisdozen zo snel mogelijk uit te pakken. Voor je het weet ben je gewoon aan die verhuisdozen in de gang en de garage. Maak opnieuw een selectie. Ben je zeker dat je al deze spullen wil houden? 
Heb jij nog handige verhuistips?